Revista de HR: Motivatia in organizatie (1)

Motivatia in organizatie (1)

Motivarea este arta de a face oamenii sa faca ceea vrei tu, pentru ca ei doresc sa o faca. (Dwight Eisenhower) 
Motivatia este procesul in care oamenii aleg diferite forme de comportament pentru atingerea scopurilor personale. 
Intr-o organizatie, un manager nu le poate cere angajatilor sai sa fie motivati, dar el poate crea in organizatie un climat care sa motiveze, iar in felul acesta angajatii sai vor fi mai productivi. Angajatii au motivatii diferite, iar acestea trebuie satisfacute intr-un fel sau altul. Spre exemplu, un angajat este motivat de bani, de un salariu mai mare, iar un altul de posibilitatea de a se perfectiona cat mai mult, dar rezultatul care conteaza este doar productivitatea lor.
Relatia dintre performanta in munca si motivatia angajatului consta in faptul ca performanta depinde de:
- mediul de munca (acesta consta in conditii mai bune sau mai slabe de munca);
- abilitatile angajatului (constau in talentul, calificarea si experienta sa);
- motivatia angajatului pentru a realiza o anumita performanta.
Motivatia unui angajat de a realiza performante in munca este strans legata de moralul sau. Pentru perioade scurte de timp, angajatii pot fi motivati prin diferite stimulente materiale sau morale, dar doar un climat organizational bun poate sustine motivarea angajatilor pe termen lung. Adevarata motivare a angajatilor rezulta din eforturile managerului de a crea un climat adecvat in organizatie. Aceste eforturi constau in actiunea asupra a trei factori care determina motivarea angajatilor:
1. capacitatea de munca
2. dorinta de a lucra
3. recompensele primite.

Capacitatea de munca:
Un angajat care stie si poate sa isi indeplineasca atributiile postului este mai motivat decat un altul care nu are abilitatile necesare pentru a realiza acele sarcini. Pentru aceasta, rolul managerului este de a asigura instruirea personalului sau precum si de a selecta persoanele care au aptitudinile si calitatile necesare pentru ocuparea postului respectiv

Dorinta de a lucra:
In cele mai multe cazuri, interesele si nevoile angajatilor nu coincid cu cele ale managerului. Pentru aceasta, managerul trebuie sa gaseasca anumite cai de motivare care sa-l faca pe angajat sa munceasca eficient pentru organizatie.

Recompensele primite:
Angajatii vor lucra mai mult si mai bine daca sunt si se simt rasplatiti pentru ceea ce fac. Daca recompensarea este adecvata, angajatii vor continua sa aibe rezultate bune sau chiar foarte bune. Un angajat motivat asigura:
- calitate sporita a produselor/serviciilor oferite;
- atitudine pozitiva fata de organizatie;
- creativitate si asumarea responsabilitatilor;
- rate mici ale absenteismului;
- fluctuatie redusa de personal.
In general, angajatii sunt motivati si de nevoia de a-si asigura cele necesare existentei, dar si de nevoia de a-si valorifica potentialul, de a le fi recunoscute si apreciate realizarile si de a promova pe scara sociala. Dar, despre nevoile de motivare ale oricarui angajat in episodul urmator.